روش سخنرانی دینی استاد پناهیان

 

1 ـ با این همه جاذبه های تبلیغی { مثل فیلم، رادیو، تلویزیون، اینترنت، بازی های رایانه ای و. } هنوز سخنرانی مؤثر ترین روش تبلیغی است. با آموزش فنّ سخنوری اگر استعداد ذاتی برای سخنرانی هم نداشته باشیم و در حدّ اعلی نباشیم، باز می توانیم یک سخنرانی مطلوب و قابل قبول ارائه دهیم.

 

2 ـ مقایسه سخنرانی با فیلم :

الف : شرکت در مجلس سخنرانی تعظیم شعائر دینی است ولی شرکت در سینما تعظیم شعائر دینی نیست.

ب : در سخنرانی چون مانند فیلم فهم مطلب، سهل الوصول نیست و مخاطب تصویر را نمی بیند، مخاطب بایستی مدام سخنان سخنران را تصویر سازی کند و این خلّاقیت و تفکّر مخاطب را بالا می برد.

 

3 ـ انواع اهداف سخنرانی دینی :

 

الف : در حوزه آگاهی و اندیشه ( اندیشه = رفت و آمد بین آگاهی ها )

* آگاهی دادن و نفی اندیشه غلط و اثبات اندیشه صحیح مثل لا اِلهَ اِلّا الله ( با توجه به حدیث اِجتِنابُ السّیّئاتِ اَولی مِن اِکتِسابِ الحَسَناتِ  نفی اندیشه غلط در اولویت هست )

* رشد تفکر اجتهادی و نقّادی گزاره های دینی

( مشکل اصلی مردم ما ندانستن نیست بلکه عدم تفکر و تعقّل است و قرآن زیاد به تفکر و تعقّل دعوت می کند)

( اگر ده روز درباره یک موضوع صحبت کنیم بهتر است از اینکه هر شب یا هر دو سه روز بحث را عوض کنیم؛ چون تمرکز و تعمق مردم روی یک موضوع سبب تفکّر بیشتر می شود. )

( سخنرانی با سبک داستان پردازی که مرحوم کافی انجام می داد اکنون استقبالش کمتر شده است چون مردم عمیق تر فکر می کنند )

* تقویت حافظه و ماندگاری مطالب در ذهن مخاطب با سخنرانی خوب

* اصلاح ذهنیّت غلط از مفاهیم دینی مثلاً مخاطب نماز جمعه را ویژه سنین بالاتر از جهل سال می داند و. { برخی کارگردان ها طوری ذهنیت به مخاطب خود می دهند که هر که عروسی می کند با ماشین خودش در بهترین منازل شیک که ساکن می شود و مستاجری نمی کشند و . }

 

ب : در حوزه احساس و رفتار

* دو نوع علایق داریم : علایق بازدارنده مثل خوف و تبرّی و علایق وادارنده مثل شوق و تولّی ( سخنرانی بایستی جامع بین این دو علایق باشد هم خوف و هم شوق در آن باشد مثل این آیه لَئِن شَکَرتُم لَاَزیدَنَّکُم وَ لَئِن کَفَرتُم اِنَّ عَذابِی لَشَدیدٌ )

تمرین : چند مورد آیات و روایاتی را که هم علایق باز دارند و همعلایق واد ارنده را فعال کرده باشند را پیدا کنید.

 

* برانگیختن گرایش معنوی محبت به اولیای خداوند مهمترین وظیفه سخنران در حوزه احساس و رفتار است. قُل لا اَسئَلُکُم عَلَیهِ اَجراً اِلّا المَوَدَّةَ فِی القُربَی

 

پ : در حوزه عمل و رفتار

* برنامه عملی برای ترک عادات بد و کسب عادات خوب ( مثلاً روزه برنامه ای است در جهت ترک مثل ترک خوردن و ترک آشامیدن و ترک جماع و. و نماز برنامه ای است در جهت انجام عمل )

( با توجه به حدیث اِجتِنابُ السّیّئاتِ اَولی مِن اِکتِسابِ الحَسَناتِ ترک عادات بد در اولویّت هست )

 

 

* برنامه عملی در سه حوزه زندگی شخصی ( مثل آداب خوردن و خوابیدن و. ) و رابطه با خداوند و رابطه با مردم

( برنامه عملی در حوزه رابطه با مردم مهم تر از برنامه عملی در حوزه رابطه با خداوند است چون رابطه بین مردم، حقّ الناس است و جبران آن بسیار مشکل تر از حقّ الله است و عدم رعایت حقوق مردم و ظلم با آنها از طرف مؤمنین و کسانی که ظاهر دینی دارند مردم را نسبت به تعالیم دینی بدبین کرده و زبان شماتت کننده گان را باز می کند )

 

4 ـ اگر یک دهه یا یک ماه درباره موضوعی سخنرانی کردید دیگر سراغ آن موضوع نروید چون موضوع دست خورده می شود.

 

5 ـ برای آهنگین شدن کلام و لطیف شدن سخن و غنای ادبی بیانتان؛ دیوان حافظ، اشعار مولانا، فرهنگ لغت مطالعه کنید { و کتب داستانی با عبارات عامیانه بخوانید. }

 

6 ـ شاخص های یک سخنرانی خوب از حیث مخاطب:

 

الف ـ در اندیشه مخاطب

( داخل جلسه ) : جلب توجه، اظهار تأیید، پیگیری بحث تا آخر سخنرانی، تمرکز و توجّه عمیق.

( بیرون جلسه ) : ماندگاری مطالب جلسه در حافظه، قابلیّت ارائه مطالب سخنرانی به دیگران، انگیزه مطالعه و  پیگیری بحث مطرح شده.

 

ب ـ در احساس مخاطب

( داخل جلسه ) ی حسّ زیبایی گرایی، ی حسّ نوگرایی(دنبال مطلب جدید بودن) ، ایجاد علاقه به کتاب خاصّی یا علاقه به ّت و مجموعه دین.

(مردم از سخنرانی که احساس کنند مطالب تکراری دارد خوششان نمی آید و اگر مطلب جدید باشد مردم توجّهی به تعابیر ادیبانه و زیبا نمی کنند ولی اگر تکراری بود حتماً بایستی زیبا و ادیبانه مطرح شود مثلاً بسم الله الرّحمن الرّحیم را با شعر ای نام تو بهترین سر آغاز بی نام تو. بگوییم )

( بیرون جلسه ) باقی ماندن خاطه خوش از جلسه، تبلیغ جلسه، منتظر جلسه بعد بودن.

 

ج ـ در رفتار مخاطب

( داخل جلسه ) تغییر رفتار از بی اعتنایی یا مخالفت به موافقت و اشتیاق، اظهار شادی یا نارحتی با خنده یا گریه، نشان دادن تعجب یا تأیید مطلب با حرکات چهره.

( بیرون جلسه ) تغییر رفتار غلط و انجام رفتار توصیه شده در جلسه.

 

7 ـ سخنرانی = محتوا + صورت

در محتوا، موادّ تشکیل دهنده سخنرانی و طرز تهیه و ویژگی های هر یک  و مَلات سخن ( اَسالیب سخن ) بررسی می شود.

در صورت از چگونگی چینش مواد سخن و ربط دادن قسمت های مختلف سخن و تقدیم و تأخیر آنها بحث می شود.

 

8 ـ موادّ سازنده محتوای سخن :

الف ـ اشرف موادّ : آیات و روایات و سیره معصومین علیهم السلام 

ب ـ سایر موادّ :

1 : نمونه عینی و واقعیت خارجی : داستان، تاریخ، سیره بزرگان؛ حکایت، مثال عینی، مثال فرضی، لطیفه و آمار

2 : عبارات خاص : نقل قول بزرگان، ضرب المثل، شعر، سخنان حکمت آمیز و نغز، و جملات ویژه { که مانند تیزر تبلیغاتی هر چند دقیقه در بین سخنرانی تکرار می شود } مثل آیه فَبِاَیِّ آلاءِ رَبّکُما تُکَذِّبان که در سوره الرحمن تکرار شده است و در ذهن مخاطب این پیام سوره را ماندگار کرده است.

 

[ یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ ] [ ] [ هدیه به شهیدان مدافع حرم صلوات ] [ آرشیو نظرات ]

روش شناسی سخنرانـی دینـی سخنرانی ,  ,ـ ,مخاطب ,جلسه ,دینی ,در حوزه ,می شود ,برنامه عملی ,رابطه با ,است و ,جلسه تغییر رفتار ,اِجتِنابُ السّیّئاتِ اَولی ,حدیث اِجتِنابُ السّیّئاتِ ,دینی استاد پناهیانمنبع

روش شناسی خطبه خوانی در سخنرانی

روش شناسی سخنرانی دینی

روش های ایجاد انگیزه

روش های چینش و پرورش محتوا

روش های روضه خوانی

روش های خطبه خوانی

راه های انگیزه سازی در سخنرانی

مشخصات

آخرین جستجو ها

تجربیات جالب من در نرم افزار هلو عمومی سفارش اینترنتی ویدئو پروژکتور جیبی آموزش آشپزی طلا کلیپ بانک لینک های دانلود فیلم ، دانلود سریال و دانلود آهنگ میباشد انواع نماشویی فلزیاب پالسی | آموزش فلزیاب پالسی | انواع فلزیاب پالسی تعمیر مبلمان کافی نت وخدمات کامپیوتری عمیدی